Even op de koffie bij… John Maas
Het was even zoeken naar een geschikt moment in de drukke agenda van John, maar op dinsdag 12 november lukte het. In de vorige “even op de koffie bij” gaf Jos aan dat hij nieuwsgierig is naar de wereld van techniek en innovatie van JoMa Engineering B.V.. Nou ken ik John al best een tijdje, vooral als betrokken ouder langs de zijlijn bij het sportveld, maar ik had geen idee wat voor bedrijf JoMa Engineering B.V. is.
Dat was een goede start voor een leuk gesprek.
Kun je jezelf en je bedrijf voorstellen?
Ik ben John Maas, getrouwd met Heidi en vader van Stan, Fenna en Jurre. En ik ben eigenaar van JoMa Engineering B.V.. JoMa Engineering B.V. is een ingenieursbureau welke is gespecialiseerd in het maken van technische ontwerpen en het daarbij behorende teken- en rekenwerk voor machinebouw.
JoMa Engineering B.V. is samen met 3 andere BV’s eigenaar van Bobach Service Benelux BV. Vanuit Bobach leveren de 4 onderliggende BV’s volledige dienstverlening op verschillende technische disciplines: van hydrauliek en pneumatiek tot leidingsystemen, ontwerp en nieuwbouw, onderhoud en reparatie, meetdiensten, systeemmontage tot en met lastechniek. Bobach richt zich vooral op zware industrie en maritieme/offshore bedrijven.
Tata Steel is een grote opdrachtgever. Bobach heeft de opdracht om de verschillende onderdelen van een walsstraat met elkaar te verbinden. Binnen deze samenwerking zorgt JoMa Engineering B.V. voor de algehele werkvoorbereiding: het maken van tekeningen, berekeningen wat waar nodig is en het uitschrijven van alle onderliggende stappen. Niet alleen om de machines met elkaar te verbinden, maar ook te voorzien in verbindingen op het gebied van hydrauliek, water- en olieleidingen.
Maar JoMa Engineering B.V. heeft bijvoorbeeld ook een machine ontworpen om natuurwater vanuit de bodem in beweging te houden om de groei van blauwalgen te voorkomen.
JoMa Engineering B.V. maakt technische schema’s waarin verschillende processen samenkomen:
- Keuze en logistiek van materialen
- Ontwerpen van tekeningen (inmiddels besteden we deze vaak uit)
- Planning van alle samenhangende processen
- Inzet van de juiste gekwalificeerde mensen op het juiste moment.
Omdat wij nooit vooral precies kunnen voorspellen hoe de werkzaamheden verlopen, doen we een deel van onze werkzaamheden via aanbesteding, en een deel via nacalculatie.
Hoe past JoMa Engineering B.V. innovatietechnieken toe?
Wij werken altijd middels de Job Method Statement. Dit is een methode waarin je de huidige situatie als uitgangspunt neemt voor de volgende stap. Vanuit het uitgangspunt probeer je op gestructureerde wijze verbeterpotentieel te identificeren. Hier komen vaak een aantal opties uit, maar voordat je ze gaat implementeren, onderzoek je eerst of de geopperde verbeterideeën ook daadwerkelijk zinvol en haalbaar zijn. Zodra een verbetering gekozen is, zorg je ervoor dat deze verbetering gedragen wordt door de organisatie alvorens je deze implementeert.
Hoe ben je gekomen waar je nu staat?
Ik ben gestart op de LTS-autotechniek. Daarna deed ik MTS- en HTS werktuigbouwkunde. Ik had toen al een bijbaan bij Hydraudyne. Na de HTS kon ik in 1995 bij Hydraudyne starten als tekenaar en maakte ik 3D ontwerpen. Ik specialiseerde me in motion systemen. Denk daarbij aan bewegingssimulatoren voor bv piloten en landmacht. Ik heb 27 jaar bij Hydraudyne gewerkt, waarbij de werkzaamheden verschillende keren zijn overgedragen aan andere bedrijven: Mannesmann Rexroth, Bosch Rexroth, en inmiddels is het onderdeel van de Van Halteren Groep.
Vanaf 2007 startte ik, naast mijn werkzaamheden bij Bosch Rexroth, mijn eenmanszaak op: JoMa Engineering. Als ZZP-er werkte ik als industrieel ontwerpingenieur. Ik werkte toen 24-32 uur per week in loondienst, en in de overige tijd werkte ik voor mijn eigen bedrijf.
In 2022 zocht ik meer uitdaging in mijn werkzaamheden bij Van Halteren. Dat was helaas niet mogelijk. De organisatie koos ervoor om met verschillende schakels in een procesketen te werken. Ik vind het juist prettiger om in multidisciplinaire teams te werken. Ik vond het vervelend om geen gezamenlijke verantwoordelijkheid meer te dragen voor het eindresultaat. Gelijktijdig vroeg Bobach of ik meer tijd beschikbaar was. Dat was het moment dat ik mijn baan heb opgezegd, JoMa Engineering B.V. en bijbehorende SFJ Maas holding B.V. heb opgericht en volledig zelfstandig ben gaan werken.
Wat zijn de actuele uitdagingen / ontwikkelingen binnen jouw branche?
Verduurzaming van fabrieken is een dagelijks onderwerp waar onze focus op ligt. Tata Steel heeft een “Go Green” doelstelling waar wij onze bijdrage aan moeten en willen leveren. Het Go Green plan is gericht op het realiseren van schoon, groen en circulair staal en CO2 reductie. Wanneer wij met de Job Method Statement werken, is dit altijd onder onze aandacht. Ondanks dat Tata Steel niet altijd positief in de pers staat, zijn daar al grote stappen gezet, als je dit vergelijkt met soortgelijke fabrieken in het buitenland.
Het is moeilijk om aan goed gekwalificeerd personeel te komen. Bobach heeft, naast 4 eigenaren, 35 personeelsleden. Deze collega’s bezetten de cruciale plaatsen van onze dienstverlening. Daarnaast werken we met een flexibele schil van mensen die we kunnen inzetten mits ze de juiste diploma’s en certificaten bezitten. We huren deze mensen in bij een aantal inleenbedrijven. Vooral bij de jongere generatie zien we dat ze niet meer over de “oude” meet- en tekentechnieken beschikken. Hierdoor ontbreekt het ruimtelijk inzicht bij het lezen van 3D ontwerpen wat juist essentieel is voor onze werkzaamheden. Daarnaast merken we dat deze jongeren op een andere manier in het werkende leven staan: naast het werk vinden ze ook andere dingen belangrijk waardoor het lijkt of hun motivatie vooral geldgedreven in plaats van werkinhoudelijk is.
Zou je het ondernemerspad wat je tot nu toe hebt bewandeld op dezelfde manier overdoen?
Ja, ik heb overal veel geleerd. Alle kennis en vaardigheden die ik op verschillende plaatsen heb opgedaan zorgt ervoor dat ik nu de benodigde expertise heb om mijn vak en rol goed uit te oefenen.
Ik ben gedreven, perfectionistisch en gedisciplineerd en een gestructureerde werker. Dit is in mijn vak uiterst belangrijk. Daarnaast ben ik ook een teamplayer. Dat maakt dat ik me erg thuis voel in de branche waarin in werk, en in huidige samenwerking binnen Bobach.
Voor welke kennis kunnen andere OVL-leden bij jou terecht?
Ik weet veel van technische projectvoering, kan functionele wensen en eisen vertalen naar technische tekeningen en overzichten. Daarnaast pas ik dagelijks de Job Method Statement toe. Als mensen daar meer over willen weten, kan ik daar veel over vertellen.
Aan wie zou je de pen willen doorgeven, welke specifieke vraag zou je die persoon willen stellen?
Sven Michels van Van Berkel BV. Het lijkt mij interessant iets om te weten wat hij doet en hoe het gaat in de business van veiligheid voor auto’s. Misschien ook wel interessant voor mijn business.